Wel een randweg om Twello

Als inwoner van de Gemeente Voorst voel ik mij genoodzaakt ook eens een positief geluid te laten horen over de RANDWEG om Twello. Wekelijks kan ik in het Voorster Nieuws reacties van negatief gestemde mensen lezen.

Zelf ben ik woonachtig aan de Zonnenbergstraat (gedeelte tussen de HW Iordensweg en industriegebied Engelenburg). Op de doordeweekse dagen is het omstreeks 05.00 uur gedaan met de nachtrust doordat de werknemers van industrieterrein Engelenburg vanaf de A1 via de Zonnenbergstraat naar hun werkgever rijden. Op de Zonnenbergstraat mag maximaal 60 km gereden worden, maar daar trekt tegenwoordig niemand zich meer iets van aan. In het verleden heeft de Gemeente speciaal voor het industrieterrein de Zuider- en de Westerlaan aangelegd. Men is toen vergeten om de Zonnenbergstraat af te waarderen als toegangsweg naar het industrieterrein. Integendeel, de weg is telkens breder gemaakt. De bermen werden door het vrachtverkeer stuk gereden en daarom zijn er aan weerszijden van de weg 40 cm brede grasblokken gelegd. Nu is de weg 80 cm breder geworden en is deze weg nog aantrekkelijker gemaakt om de kortste route naar het industrieterrein te nemen. Om een volledige randweg om Twello dus een kans van slagen te geven, staat of valt dit met het afwaarderen van de sluipwegen naar de beide industrie terreinen. Wanneer dat niet gedaan wordt heeft het geen zin om miljoenen uit te geven voor de ontwikkeling daarvan.

Indien er aan deze voorwaarden voldaan is hebben de aanwonenden van de “sluipwegen” geen last meer van het vracht- en woon- werkverkeer.

Ik kan me heel goed voorstellen dat de inwoners van het Molenveld en met name die aan de Omloop, de Molendwarsstraat en op het Hartelaar wonen, tegen de randweg zijn. Hier heb je geen last van sluipverkeer dat naar een industrieterrein gaat. Maar moeten al die aanwonenden aan de Domineestraat, de H.W. Iordensweg, de Molenstraat, de Hietweideweg, Jupiter, de Leigraaf, de Zonnenbergstraat en de Bottenhoekseweg al dat verkeer wel accepteren? De meesten van deze mensen wonen aan de straat, de nieuwe randweg komt achter de percelen van de Omloop te liggen. Qua verkeersveiligheid is dat de beste oplossing.

Om het plaatje helemaal verkeersveilig te maken zou de Koppelstraat de toegangsweg naar de Westerlaan moeten worden. De Leigraaf wordt daarmee ontlast en veel verkeersvriendelijker gemaakt voor fietsers.

Gerda Jansen
Zonnenbergstraat 32 Wilp