Hoog in de lucht zo vrij als een vogel, jij alleen met het geraas van wind en propeller. Ver verwijderd van het drukke leven onder je en alle vrijheid om te doen of laten wat je wilt: niemand maakt je wat. Je opent de gashendel, volgt de IJssel en voor je het weet is Zwolle in zicht, en het IJsselmeer. Tijd om met een ruime bocht terug te vliegen. Terug boven Teuge wel even oppassen hoe je in kunt haken om te landen, want het is vaak file vliegen. De parakisten vliegen de hele dag circuitjes en maken er een kunst van om zo snel mogelijk weer beneden te zijn. Ook de rondvlucht-vliegtuigen cirkelen talloze keren omhoog en omlaag.
Ondertussen open ik in de tuin mijn post: weer een boete voor 3 km te hard rijden op weg naar Apeldoorn. Ik schrik op: een parakist komt laag en hard over mijn hoofd scheren. De frustratie neemt toe. Waarom? Omdat er in het luchtruim wegen voor vliegtuigen zijn, zogenaamde corridors, en dat er luchtverkeersregels gelden. Dit ter bescherming van overlast voor u en mij, gewone burgers op de grond. Wist u dat de piloten bij het stijgen en landen op vliegveld Teuge helemaal niet boven woonwijken als Molenveld in Twello en stiltegebieden op het Hartelaar mogen komen. Dat zijn de verboden vlieg-zones vanwege de grote overlast van lawaai en fijnstof voor ons als bewoners en voor onze natuur, die al zo onder druk staat.
Maar tja, daar waar je op de normale weg zo een boete per omgaande post ontvangt, ben je in de lucht boven ons vogelvrij. Piloten vliegen dan ook stelselmatig buiten de corridors. Dat merken wij dagelijks. Dit kan, omdat de handhaving moet komen van het landelijk team van de Inspectie Leefomgeving en Transport van zo’n 6 personen gestationeerd op Schiphol. Zij moeten de luchtverkeersregels handhaven boven heel Nederland en je moet op heterdaad betrapt worden om een boete te krijgen. Onbegonnen werk. Dat weet elke piloot. Dit alles frustreert mij als burger mateloos: hoe het plezier van enkelen ongestraft ten koste gaat van het woon- en leefgenot van velen.
Allereerst zijn het de piloten zelf die in de fout gaan: waarom je niet gewoon aan de regels houden bij het hebben van je eigen plezier? Maar de verkeersleiding doet er ook niets aan net als de aandeelhouders, onze gemeenten. De handhavers van ILT ook niet. En niet te vergeten Provincie Gelderland, die zonder voorwaarden vergunningen blijft afgeven. Hoe is mogelijk in een land waar de ruimte steeds schaarser wordt en de overlast steeds groter!
Alle vliegtuigen zijn of zouden uitgerust moeten zijn met een responder en dan zou automatisch gecheckt kunnen worden of ze zich aan de regels houden. En waarom dan niet meteen automatisch een boete opleggen net als met snelheidscamera’s. Handhaven is nodig, want ook van vliegschaamte is geen sprake bij de piloten; zij gedragen zich immers vogelvrij en voelen zich zo vrij als een vogel….
Stichting Natuurlijk Twello